Святе Таїнство Сповіді та Примирення в час коронавірусу

На запитання ватиканських медіа відповів монсеньйор Кшиштоф Юзеф Никєль, регент Апостольської Пенітенціарії.

Аби підтримати живим дух ініціативи “24 години для Господа” та, взагалі, покаянний дух Великого Посту, монс. Никєль закликав кожного знайти у цей день спосіб та час виявити перед Богом своє розкаяння та щирий жаль, вказуючи на традиційні покутничі практики, які пропонує Церква: піст, молитву, милостиню, мовчання. Крім того, регент Апостольської Пенітенціарії зазначив, що чимало людей в цій складній життєвій ситуації вже і так чинять жести покаяння, достатньо згадати про хворих, страждаючих, медпрацівників, які жертвенно трудяться, рятуючи життя своїх пацієнтів…

Питання духовного Святого Причастя

Папа Франциск закликає до духовного Святого Причастя тих вірних, які не можуть фізично бути присутніми на Службі Божій, проте, бажають з’єднатись з Ісусом. Пояснюючи про духовне Причастя, монсеньйор, спершу, наголосив, що ця практика не є новою, вона сягає своїми коренями ще ранньої Церкви.
Сьогодні, коли різні богослужіння служаться у храмах за зачиненими дверима, той, хто не може фізично брати у них участі, може єднатись у молитві за допомогою сучасних технічних засобів. Такий молільник може завжди жертвувати Богові свої щире бажання прийняти Його у Святому Причасті, єднаючись з Господом у духовний спосіб. «Духовне Святе Причастя – це, насправді, джерело незліченних благодатей, особливо у час випробування, схожий на наш», – підсумував монс. Никєль.

Сповідь в час коронавірусу

У наш час, коли ми обмежені певними приписами і мусимо залишатись вдома, як можна приступити до Святого Таїнства Покаяння перед Пасхою? Відповідаючи на це запитання монс. Кшиштоф підкреслив, що Церква не дозволяє на те, аби вірний, який відчуває за собою важкі гріхи, приступав до Святого Причастя перш ніж очистить свою душу у Святому Таїнстві Сповіді. Хто наважується на такий вчинок, той вчиняє святотатство, як навчає Катехизм Католицької Церкви та канонічне право. Тому, Святіший Отець закликає залишати відчиненими храми та заохочує священиків подбати, щоб їхні вірні, яким це не заборонено з огляду на приписи карантину, мали можливість приступати до сповіді навіть у такі складні часи поширення вірусу.

Сьогодні у декого виникає запитання про можливість сповіді за допомогою модерних засобів комунікації, як наприклад, по-телефону чи емейлом. За словами Регента апостольської Пенітенціарії, Святе Таїнство Сповіді, відповідно до норм Церкви, не може відбуватись без фізичної участі пенітента та без фізичного посередництва сповідника. Сповідь по-телефону чи емейлом заборонена також з огляду конфіденційності та небезпеки порушення тайни сповіді. Проте, за допомогою цим засобів комунікації священик може допомогти вірним різними духовними порадами, підтримати чи підбадьорити, але в жодному разі не може дари розрішення від гріхів.

Коли з важливих причин вірний не має можливості приступити до Святого Таїнства Покаяння, то він може скористатись із “внутрішньої сповіді”, що не передбачає участі священика. Згідно із навчанням Церкви, така сповідь, в певних обставинах, тобто, коли нема жодної можливості визнати свої гріхи перед священником, дає можливість грішникові примиритись із Господом, отримати Його прощення, очистити свою душу. В такій ситуації особа повинна розкаятись, збудивши щирий жаль за вчинені гріхи, перепросити Господа та пообіцяти, що при найближчій нагоді приступить до Святого Таїнства Сповіді перед священиком.

Salus animarum, спасіння душ є найвищим законом Церкви, вирішальним інтерпретаційним критерієм того, що є правильним. Тому Церква завжди шукає способи для того, щоб запропонувати можливості примиритися з Богом усім тим, які цього прагнуть. В цей період надзвичайного стану, спричиненого пандемією коронавірусної інфекції, коли чимало людей ізольовані у відділеннях інтенсивної терапії, а від всіх інших вимагається залишатися вдома, щоби запобігти поширенню заражень, варто нагадувати всім про багатство церковної традиції, що Папа Франциск зробив під час проповіді в п’ятницю, 20 березня.

«Мені відомо, що чимало з вас, – сказав Святіший Отець, – у контексті Пасхи ходите до сповіді, щоби примиритися з Богом. Але сьогодні багато-хто скаже мені: “Отче, де можу знайти священика, сповідника, бо ж заборонено виходити з дому? Я ж прагну примиритися з Богом, прагну Його обіймів… Як можу це зробити якщо не знаходжу священика?”. Роби те, що каже Катехизм.

Все є дуже зрозумілим: якщо немає священника, щоб ти міг посповідатись, поговори з Богом, Він є твоїм Батьком, і розкажи Йому правду: “Господи, я вчинив це, це і те… Вибач мені”; і попроси у Нього пробачення з усього серця, із жалем за гріхи та пообіцяй Йому: “Пізніше я посповідаюсь, але пробач мені зараз”. І ти відразу повернешся у Божу благодать».

Папа Франциск посилається на 1451 та 1452 пункти Катехизму Католицької Церкви, проголошеного святим Іваном Павлом ІІ та приготованого під проводом тодішнього префекта Конгрегації Віровчення кардинала Йозефа Ратцінґера. У них читаємо: «Між актами каянника перше місце займає жаль. Він є “болем душі і ненавистю до вчиненого гріха з рішенням не грішити більше в майбутньому” (Тридентський Собор: DS 1676). Якщо жаль походить з любові до Бога, любленого понад усе, він називається “досконалим жалем” (жалем із любові). Такий жаль відпускає легкі провини; він відпускає також смертні гріхи, якщо містить у собі сильну постанову висповідатися (Пор. Тридентський Собор: DS 1677), як тільки це буде можливо».

Отож, очікуючи можливості отримати розрішення від священика, як тільки обставини на це дозволять, цим актом можемо відразу отримати прощення. Це дорога до Божого милосердя, відкрита для всіх, що належить до передання Церкви та може бути корисною для кожного, особливо, для тих, які в ці дні перебувають у контакті з хворими в домівках та лікарнях.

Джерело: о. д-р Теодосій Р. Грень, ЧСВВ, о. Тимотей Т. Коцур, ЧСВВ, Новини Ватикану